Az alapvető jogok biztosának Jelentése az AJB-1152/2012. számú ügyben
Az alapvető jogok biztosának
Jelentése
az AJB-1152/2012. számú ügyben
(Kapcsolódó ügy az AJB-1492/2012.)
Előadó: dr. Rajzinger Ágnes
1. Tóth Lívia
Az eljárás megindítása
Eljárásom két szervezet beadványa
alapján indult. Az AFÁZIA Egyesület elnöke
azt sérelmezte, hogy jogszabályi rendelkezés hiányában nem megoldott az
afáziával (olyan kommunikációs zavar, amely elfedi az egyén kompetenciáját) élő
személyek megfelelő támogatása, ellátása, ezzel összefüggésben a mindenkori
állapotukhoz és szükségleteikhez igazított rehabilitációjuk elősegítése.
A Magyar Szervátültetettek
Szövetsége (a továbbiakban: Szövetség) pedig egy szervhiánnyal
élő panaszos problémáját tolmácsolta, aki a jelenleg hatályos jogszabályok
szerint nem minősül fogyatékosnak, nem részesülhet fogyatékossági támogatásban.
Az alapvető jogok biztosaként kiemelt
feladatom a leginkább veszélyeztetett rászoruló csoportok, és a gyenge
érdekérvényesítő képességgel rendelkező személyek jogainak védelme, ezen túl
pedig külön feladatom a rászorultak, fogyatékossággal élők társadalmi
integrációjának javítását előmozdító jogi környezet monitorozása is.1
A fentiekre tekintettel vizsgálatot
indítottam, mely során az Ajbt. 21. §-a alapján tájékoztatást kértem az Emberi
Erőforrások Minisztériumától2 (EMMI),
a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivataltól (NRSZH), elődjétől az Országos
Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézettől, valamint megkerestem
jogvédelemmel foglalkozó civil szervezeteket. Ezen túlmenően a fogyatékosság
fogalmának meghatározása tekintetében tájékozódtam az ombudsmani hálózaton
keresztül a környező országok gyakorlatával kapcsolatban.
Alkalmazott jogszabályok
·
Magyarország Alaptörvénye
·
A fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezmény3 (a továbbiakban: Egyezmény)
·
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló
1998. évi XXVI. törvény (Fot.)
Érintett alkotmányos jogok és alapelvek
·
A jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság
követelménye és a tisztességes eljáráshoz való jog [Alaptörvény B) cikk (1) bekezdés: „Magyarország független,
demokratikus jogállam.”]
·
A nemzetközi jogi kötelezettségek és a belső jog
összhangja [Alaptörvény Q) cikk (2)-(3) bekezdés:
„Magyarország nemzetközi jogi kötelezettségeinek teljesítése érdekében
biztosítja a nemzetközi jog és a magyar jog összhangját. Magyarország elfogadja
a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait. A nemzetközi jog más forrásai
jogszabályban történő kihirdetésükkel válnak a magyar jogrendszer részévé.”]
·
Emberi méltósághoz való jog [Alaptörvény II. cikk: „Az emberi méltóság sérthetetlen. Minden
embernek joga van az élethez és az emberi méltósághoz, a magzat életét a
fogantatástól kezdve védelem illeti meg.”]
·
Hátrányos megkülönböztetés tilalma [Alaptörvény XV. cikk (1)-(2)-(5) bekezdés: „A törvény előtt
mindenki egyenlő. Minden ember jogképes.” „Magyarország az alapvető jogokat
mindenkinek bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem,
fogyatékosság, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy
társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül biztosítja.”]
·
Fogyatékossággal élők védelme [Alaptörvény XV. cikk (5) bekezdés: „Magyarország külön
intézkedésekkel védi a gyermekeket, a nőket, az időseket és a fogyatékkal
élőket.”]
A megállapított tényállások
1. AJB-1152/2012. ügy
Az AFÁZIA Egyesület elnöke
azért fordult hozzám, mert álláspontjuk szerint a jelenlegi jogi környezetben
megoldatlan az afáziával élő személyek megfelelő támogatása, ellátása, a
mindenkori állapotukhoz és szükségleteikhez igazított rehabilitációjuk
elősegítése.
A változatos tünetegyüttessel járó
kommunikációs zavar, amely lokális agyi károsodások következtében alakul ki,
szinte minden esetben lehetetlenné teszi az egyén korábbi életvitelét.
Az afáziával élő személyek a Fot.
23.§-ban biztosított fogyatékossági támogatás szabályozásában a jogosulti kör
felsorolásánál nem képeznek külön fogyatékossági kategóriát. A gyakorlatban ez
azt jelenti, hogy nyitott a lehetőség számukra is a támogatás megigénylésére,
amennyiben a sérülésük más fogyatékosságot is érint, jogosultak lehetnek az
ellátásra, azonban csupán a beszédzavarra hivatkozva – amelynek rehabilitációs
kezelése nélkülözhetetlen a korábbi életvitelük folytatásának elősegítéséhez –
nem válnak jogosulttá az ellátásra.
1.1. Az érintett szaktárcát vezető
miniszter válaszában tájékoztatott, hogy Magyarország által a
2007. évi XCII. törvénnyel ratifikált, a fogyatékossággal élő személyek
jogairól szóló ENSZ Egyezmény a fogyatékos személy fogalmát nem taxatív
felsorolás formájában határozza meg, hanem egy olyan általános definíciót ad,
amely a hangsúlyt nem a testi károsodásra, hanem a társadalomban való részvétel akadályozottságára helyezi.
Ez a fogyatékosság-fogalom valóban lényegesen nagyobb kört ölel föl, mint
amilyet Magyarország – és egyébként jellemzően más európai országok – hatályos
jogi szabályozása tartalmaz.
Az Egyezmény által meghonosított
szemléletváltás a hatályos hazai szabályozáshoz képest tehát fordulatot jelent,
ami vélhetően a magyar jogszabályokban alkalmazott fogyatékosság-fogalom
újragondolását is szükségessé teszi a jövőben, ennek keretében pedig többek
között sor kerülhet a beszédfogyatékos embereket érintő szabályozás
áttekintésére is.
A tárcavezető kitért arra, hogy a fogyatékossági támogatás a Fot. értelmében nem a
fogyatékosság puszta ténye alapján járó pénzbeli ellátás. Mindezek alapján az
általános fogyatékosság-fogalom esetleges kiterjesztése tehát nem eredményezi
egyúttal a fogyatékossági támogatásra jogosultak körének bővülését.
A fogyatékossági támogatást kizárólag
olyan súlyosan, illetve halmozottan fogyatékos személyek vehetik igénybe, akik
önálló életvitelre egyáltalán nem képesek, vagy mások állandó segítségére
szorulnak (súlyos fogyatékosság).
A szabályozás előkészítése során hosszas
szakmai (egyebek mellett orvosszakmai) és társadalmi (fogyatékos személyek
érdekképviseleti szervei, Országos Fogyatékosügyi Tanács) vita előzte meg az
ellátás személyi hatályára vonatkozó rendelkezések megalkotását.
Az afázia, bár a társadalmi
érintkezésben kétségtelenül akadályozottságot jelent, a szaktárca megítélése
szerint nem eredményez olyan extrém szociális függést, amely indokolttá tenné a
fogyatékossági támogatásra jogosító súlyos fogyatékosságok körében történő
elismerését. Figyelembe kell venni továbbá azt a körülményt is, hogy az afáziát
a betegségek nemzetközi osztályozása a máshová nem osztályozott panaszok,
tünetek és kóros klinikai és laboratóriumi leletek közé sorolja. Így
orvosszakmai megítélés szerint az nem önálló kórkép, hanem más, az agy
tevékenységét is érintő megbetegedés (pl. agyvérzés, koponyatrauma)
következménye.
A beszéd- és más kommunikációs
fogyatékossággal élő személyek támogatása körében kiemelendők azon – elsősorban
az Augmentatív és Alternatív Kommunikációt (AAK) érintő – szakmai fejlesztések,
amelyekkel e zavarral élők helyzetének javulását a tárca elősegíti.
Így 2008-ban az Afázia – Az Újrabeszélők
Egyesülete részére a minisztérium forrást biztosított logopédiai ellátás és
afáziás klub működtetésére, továbbá az ehhez szükséges eszközök beszerzésére. A
Bliss Alapítvány 2009-ben a minisztérium támogatásával valósította meg
augmentatív kommunikációs oktatási és módszertani projektjét, melynek során
hiánypótló szakemberképzésre került sor.
A szakmai fejlesztések közül kiemelendő
továbbá a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közhasznú Nonprofit Kft-nél
zajló munka, amelynek eredményeként 2011 márciusára létrejött az augmentatív és
alternatív kommunikációt használók fejlesztési stratégiája. Ennek létrehozása
abba a hosszabb távú elképzelésbe illeszkedik, amely a jól működő jelnyelvi
tolmácsszolgálatok szervezeti bázisán olyan kommunikációs centrumok
létrehozását segíti, amelyek a hallássérülteken túl az egyéb kommunikációs
fogyatékossággal élő – köztük például afáziás – emberek számára is komplex
kommunikációs szolgáltatást lesznek képesek nyújtani. A stratégiához több
százmillió forintos európai uniós infrastrukturális fejlesztési forrás is
társul, amely – a stratégia által meghatározott szakmai kereteket követve – a
szolgáltatás tárgyi feltételeit lesz hivatott biztosítani.
A beszédsérüléssel érintett emberek
számának meghatározásakor komoly problémát jelent a szóban forgó adatok szenzitív volta, ezért gyakran még a hivatalos
kutatások sem szolgáltatnak megbízható információkat az érintettek köréről.
A 2001-es népszámlálási adatok szerint a
beszédfogyatékos személyek száma a fogyatékos emberek számához viszonyítva 1,3
%‚ ami megközelítőleg 7500 személyt jelent. (Ez nem csupán az afáziások száma,
hanem valamennyi beszédfogyatékos – dadogó, pösze, diszfáziás, stb. – személyé
együttesen.) A miniszteri válasz beérkezésekor a 2011-es népszámlálás vonatkozó
adatai még nem álltak rendelkezésre.
Összegezve a fentieket, a miniszter
hangsúlyozta, nyitottak a fogyatékosság-fogalom ENSZ Egyezménnyel összhangban
történő újragondolására, ez azonban nem jelenti automatikusan a fogyatékossági
támogatásra jogosult súlyosan fogyatékos személyek körének kibővítését.
Mindazonáltal az afázia súlyos formájában szenvedő
személyek a törvény általános személyi hatálya alá tartozhatnak, hiszen
kommunikációjuk lehet számottevően korlátozott, s ez kétségtelen hátrányt
jelent a társadalmi életben való aktív részvételük során.
1.2. Az NRSZH elődjének, az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet
főigazgatójának tájékoztatása szerint az AFÁZIA Egyesület által
felvetett probléma valóban széles társadalmi rétegeket érint.
A Fot-hoz kapcsolódó kormányrendeletet4 számos alkalommal, kiterjesztő módon
módosították. A főigazgató válaszában a jogszabály hatályának további
kiterjesztése esetén az alábbi mérlegelést igénylő szempontokra hívta fel a
figyelmet. A népesség kb. 95%-ánál a beszédfunkció teljesen vagy dominánsan a
bal agyféltekéhez kötődik. A legtöbb balkezesnél sok beszédfunkció mindkét
féltekére lokalizált, emiatt náluk ritkán alakul ki egyoldali sérülésnél teljes
vagy állandó afázia.
Az aphasia vagy dysphasia a beszédfunkció olyan elvesztését vagy
zavarát jelenti, amely a domináns félteke specifikus beszédközpontjai
sérülésének vagy diszfunkciójának következménye. (Itt két alapvető funkció
károsodhat külön-külön, vagy együtt változatos keveredésben, mégpedig a beszéd
megértése, illetve a szavakban való kifejezés.)
A dysarthria a
beszéd artikulációs zavarát jelenti. Ez létrejöhet a beszédapparátus beidegzési
zavarából vagy ezen apparátus mechanikus károsodása miatt.
Az aphasia következő típusait lehet
megkülönböztetni:
1. Broca-aphasia: a kifejezőképesség
súlyos zavara, amely mind a spontán, mind az utasításra történő beszédben és
írásban jelentkezik. A megértés relatíve jó, de nem teljesen megőrzött, a
kimondott dolgokat jobban megérti, mint az olvasottakat. A Broca-aphasiában
szenvedő betegek jelentős részénél egyidejűleg jobb oldali részleges vagy
teljes testfél bénulás is észlelhető. A károsodás hátterében a bal oldali
agyfélteke beszédcentrumon túli szomszédos agyi részeket érintő éreredetű
károsodása áll.
2. Wernicke-aphasia: a szimbólumok
természetének és jelentésének felismerésére vonatkozó képtelenség, így az
érintett személy a hallott beszédet, saját belső gondolatait, vagy a
memóriájában tároltakat nem tudja összekapcsolni a korábban megtanult
szavakkal, mint szimbólumokkal. Ezek a betegek képtelenek megérteni a beszélt,
írott, vagy szimbolikus nyelvet vagy gesztusokat. Jellemző rájuk a folyamatos
halandzsa, amelyet természetes, de értelmetlen ritmus és hanglejtés kísér.
Rendkívül kevés az, amit környezetük információiból megértenek. Ezen betegség
prognózisa rossz. Igen sok aphasiás betegnél az előbbi kategóriák keveredését
észleljük.
3. Globális aphasia: a beszédfunkció
összes aspektusának kombinált, súlyos fokú elvesztését jelenti, amely a
domináns félteke homlok- és halántéklebenyének károsodásának következménye.
4. Mutismus: a beszéd vagy
egyáltalán a hangadási képtelenség, amely a bal oldalon a Broca mező előtti
terület károsodásának következtében alakul ki, de hisztériában is észleljük
ezen tüneteket. Az utóbbi kivételével valamennyi károsodás egyéb organikus
tünettel is jár.
5. Vezetéses aphasia: alapvetően hasonlít
a Wernicke-aphasiához, de megtartott a beteg azon képessége, hogy a vizsgáló
után szavakat, gyakran hosszú mondatokat elismételjen.
A vonatkozó kormányrendelet módosításai
során újabb károsodásokat vettek fel, illetve a feltételeket enyhítették. Ezzel
együtt az főigazgató véleménye szerint megállapítható, hogy a jogalkotó arra
törekedett, hogy a jogosultak köre objektív méréssel meghatározható legyen.
Véleménye szerinti másik – inkább a szöveg értelmezéséből kikövetkeztethető –
megállapítás, hogy a támogatottak körét inkább a fiatal és középkorú
korosztályra akarta kiterjeszteni.
A válaszban foglaltak szerint az afáziás
zavarral küzdők esetében a beszéd értésének és kifejezésének objektív mércéje
nehezen meghatározható, adott esetben a szimuláció (hisztéria-mutismus) nehezen
bizonyítható.
Az aphasia a legtöbb esetben időskori
agyállományt érintő keringési zavarra vezethető vissza, mely az esetek
többségében javuló tendenciát mutat, ha a beteg a heveny fázist túléli.
Ilyenkor valószínűségi vélemény az esemény bekövetkezése után adható, még
végleges értékelés az esemény után egy évvel adható ki.
A főigazgató véleménye szerint a
beszédzavarral küzdő személyek ellátásának személyi és tárgyi feltételei
országosan nem egyformán biztosítottak. Miután a fenti levezetésből is kitűnik,
az idős korosztály aphasiája a legtöbb esetben különböző fokú féloldali
bénulással is jár, ezen személyek mozgásszervi és logopédiai rehabilitációt is
igényelnek. A teljes rehabilitáció kórházi körülmények között jelenleg nem
megoldható, ugyanez vonatkozik ezen nagyszámú beteg lakáson történő
rehabilitációjára is.
A főigazgató válaszában kitért arra,
hogy természetesen a jogszabály további kibővítésére lehetőség van, de célszerű
lenne előzetesen felmérni, hogy ez hány beteget (ellátandó személyt) érint,
mekkora szakemberállomány áll rendelkezésre és milyen objektív vizsgálati
módszerekkel végezhető el az értékelés.
1.3. Vizsgálatom során megkerestem a Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségért Közhasznú Nonprofit
Kft. (a továbbiakban: FSZK) ügyvezetőjét is, és álláspontja
kifejtésére kértem, miszerint indokoltnak látja-e a fogyatékossággal élő
személy fogalmának kiterjesztését az afáziával élőkre, illetve véleménye
szerint a fogyatékossággal élő személynek történő nyilvánítás mennyiben
járulhat hozzá, mennyiben segítheti elő az érintettek életkörülményeinek
javulását. (pl. pénzbeli, természetbeni ellátások; ellátási körülmények,
rehabilitációs lehetőségek javulása, bővülése, stb.)
Az ügyvezető válaszában kifejtette,
álláspontjuk szerint két alapvető probléma mutatkozik a kérdés kapcsán.
2007.
a) Mind a Fot.5, mind pedig az ENSZ
Egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló
2007. évi XCII. törvény6 meghatározása
szerint a kommunikációban való akadályozottság beleértendő a fogyatékossággal
élő személy definíciójába. Ezért a kommunikációban akadályozott személyeket is
megilletik ugyanazok a jogok, mint más fogyatékossági csoportba tartozó
személyeket, e jogokat mindkét jogszabály nevesíti.
A jogok érvényesítését biztosító egységes, egyenlő eséllyel hozzáférhető intézmény és szolgáltatási
rendszer azonban hiányzik Magyarországon, így a rehabilitáció az
esetek túlnyomó többségében nem valósul meg. Ezért az az FSZK javaslata, hogy
helyzet- és szükségletfelmérést követően indokolt volna szakmaközi egyeztetések
során olyan stratégiát és akciótervet összeállítani, amely vázolja a szükséges
lépéseket rövid-, közép- és hosszútávon.
1. b) A következő
problémapont, hogy ha a jogszabályok értelmezése szerint fogyatékossággal élő
személynek számítanak a kommunikációban akadályozott személyek is, akkor a Fot.
V. fejezetében leírt fogyatékossági támogatás jogosultsági köréből miért
maradtak ki.
A jogalkotói szándék arra irányult, hogy
e támogatási formát kizárólag a súlyosan fogyatékos személyek számára kívánja
biztosítani. Arról azonban nem rendelkezik információval az FSZK, hogy a
kommunikációban súlyosan akadályozott személyek számára miért nem teszi
lehetővé az ellátás igénybevételét.
Minden bizonnyal tisztázandó szakmai
kérdés, hogy elméletileg ki tekinthető kommunikációs akadályozottsága
szempontjából súlyosan fogyatékosnak, viszont emellett tisztázandó pénzügyi
kérdés, hogy a jogosultsági kör kiszélesítése milyen mértékű költségvetési
többletkiadás tervezését irányozza elő.
Az ügyvezető megjegyezte, hogy ez a
probléma több társadalmi csoportot érint, többek között az igen nagyszámú,
pszichiátriai problémával élő személyek csoportját is.
A fogyatékossági támogatás7 hozzájárulhat a személy életkörülményeinek
javulásához, azonban az, hogy az afáziás célcsoportot szakszerűen ellátni, rehabilitálni
képes országosan egységes, egyenlő eséllyel hozzáférhető intézmény- és
szolgáltatási rendszer nincs ma Magyarországon, a rehabilitáció legnagyobb
akadálya.
2. AJB-1492/2012. ügy
A Magyar Szervátültetettek
Szövetsége egy segélykérő panaszos kérését tolmácsolta
számomra. Az érintett 1951-ben született, szervhiánnyal él, jobb tüdejét
1998-ban rosszindulatú daganat miatt eltávolították, krónikus légzési
elégtelenségben szenved, 2010-ben bal tüdejében szintén daganat gyanúját
véleményezték. Egyedül él, nehéz körülmények között, lakásában nincs víz,
elmondása szerint folyamatosan gyermekei, ismerősei segítségére szorul, mert a
napi ügyek elintézése is nagy megterhelést jelent számára. Össz-szervezeti
egészségkárosodásának mértéke 90 %, 2008 és 2009-ben I. csoportú rokkantságot
állapítottak meg nála. Fogyatékossági támogatás iránti igényét rendre
elutasítják, tekintettel arra, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok szerint
nem minősül fogyatékosnak.
2.1. A szaktárcától arra
a kérdésre vártam választ, hogy a rendelkezésre álló adatok szerint hány főt
érinthet a fent jelzett esetben vázolt probléma Magyarországon, illetve lát-e
esélyt a szervhiánnyal élő, illetve szervátültetett személyek külön
fogyatékossági csoportba történő sorolására, különös figyelemmel a 2008
májusától hatályos ENSZ Egyezmény alapelveire.
A miniszter kifejtette, hogy a Fot.
fogyatékos személynek azt tekinti, aki érzékszervi – így különösen látás-,
hallásszervi, mozgásszervi, értelmi képességeit jelentős mértékben vagy
egyáltalán nem birtokolja, illetőleg a kommunikációjában számottevően
korlátozott, és ez számára tartós hátrányt jelent a társadalmi életben való
aktív részvétel során.
A modern hazai és nemzetközi
fogyatékosságügyi szakmai trendek, az ENSZ Egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív
Jegyzőkönyv ma már valóban nem tesz olyan éles különbséget betegségek és a
fogyatékosság között, mint amely korábban jellemző volt. Fontos váltást
jelentett az egyezmény fogyatékosság-fogalma abból a szempontból is, hogy nem
taxatív felsorolásként definiálja a fogyatékosságot, hanem egy ennél elvontabb
kritériumot, a másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalást állítja
középpontba. Ennek alapján a fogyatékosság fogalma egyrészt jelentősen
kibővült, másrészt – ahogy arra a preambulum is utal – e fogalom alapján az
érintettek köre deklaratív módon nem is határozható meg, folyamatosan változik.
A fogyatékosság fogalmát érintően ezért
várhatóan új nevesített kategóriák nem fognak megjelenni a hazai szabályozásban
sem, hanem – az egyezmény logikájának megfelelően – az általános fogyatékosság-fogalom adhat tágabb értelmezési
keretet a jelenleginél. A miniszter utalt arra, hogy a Fot.
fogyatékosság fogalmának revíziója továbbra is szerepel a tárca tervei között,
de erre csak alapos előkészítő munka után lát lehetőséget.
A megkeresésemre adott válasz óta eltelt
időben tudomásomra jutott, hogy a fogyatékossági fogalom felülvizsgálatát a
szaktárca megkezdte.
A Fot. általános személyi hatályánál
szűkebb a fogyatékossági támogatásra jogosultak
köre. A Fot. a jogosultság meghatározása során többféle szempont egyidejű
érvényesítése érdekében komplex megközelítést követ, azaz a biológiai állapotok
felsorolását azok szociális (társadalmi) hatásával kapcsolja össze. A súlyos
fogyatékosság a Fot. szerint olyan tartósan vagy véglegesen fennálló állapot,
aminek következménye, hogy a súlyosan fogyatékos személy önálló életvitelre
egyáltalán nem képes, vagy mások állandó segítségére szorul. Ezt indokolja,
hogy a fogyatékossági támogatás célja az esélyegyenlőség biztosítása érdekében,
hogy – a súlyosan fogyatékos személy jövedelmétől függetlenül – anyagi
segítséggel járuljon hozzá a súlyosan fogyatékos állapotból eredő hátrányok
mérsékléséhez.
A fogyatékossági támogatás jogosultsági
feltételeire vonatkozó szabályozás felülvizsgálatára és korrekciójára az elmúlt
esztendőkben fokozatosan került sor, a hatályos szabályozás e többlépcsős
módosítás eredményeképpen alakult ki. A módosítások a jogosulti kör bővülését
eredményezték, azonban a fogyatékossági támogatás eredeti funkciója megmaradt,
kizárólag azokat a legsúlyosabb állapotú személyeket támogatja, akiknek különös
helyzete ezt megkívánja.
A szervátültetett, illetve a
szervhiánnyal élő, valamint az afáziás betegek a hatályos szabályozás szerint
valóban nem tekinthetők fogyatékossági támogatásra jogosult súlyosan fogyatékos
személynek.
A miniszter hangsúlyozta, hogy a szervátültetés önmagában nem vezet
fogyatékossághoz és nem képezheti fogyatékossági támogatás alapját. A betegek
állapota a beavatkozás előtt sok esetben sokkal súlyosabb, a sikeres műtét után
jelentős javulásnak indul. Sokan vissza tudnak helyezkedni munkahelyükre,
teljes körű családi és társadalmi életet élnek, sportolnak, stb. Természetesen
emellett szükségük lehet preventív tevékenységek végzésére, megfelelő életmód
betartására is.
A beadványban szereplő tüdőlebeny
eltávolítás önmagában nem okoz szükségszerűen fogyatékosságot [a Szakmai
Kollégium Rehabilitációs tagozatának tájékoztatása szerint ez a műtéti
beavatkozás évi 250-350 főt érint]. A belső szervek részleges hiánya – például
az egyik tüdőlebeny eltávolítása utáni állapot, páros szervek egyikének
eltávolítása – nem eredményez teljes szervhiányt, ezen állapot érzékszervi,
mozgásszervi, illetve az értelmi képességek akadályozottságával nem jár.
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár
adatai szerint 1997 novemberétől transzplantáción átesett és 2012. március
1-jén életben lévő ellátottak száma az alábbiak szerint alakul: vese
transzplantáció: 2682 fő, szív transzplantáció: 96 fő, máj transzplantáció:
262, hasnyálmirigy transzplantáció: 58 fő (utóbbi beavatkozást csak vese
transzplantációval együtt végzik)
Az esélyegyenlőség célterületei a
fogyatékossági támogatás kérdésénél természetesen jóval szélesebbek, a
megoldást ezért a miniszter álláspontja szerint elsősorban olyan akadálymentes
környezet, az egyenlő esélyű hozzáférés kialakítása jelentheti, amelyben a
fogyatékos emberek az állapotukból fakadó hátrányaik ellenére is képesek valós
társadalmi szükségleteik, igényeik alapján a különböző szolgáltatásokhoz hozzáférni.
Megítélése szerint a megkeresésben ismertetett helyzet elsődlegesen az
akadálymentes, integrált környezet és közszolgáltatások kialakítása,
segédeszközök, korszerű technikai eszközök alkalmazása révén, s nem az anyagi
jellegű hátránykompenzáció eszközével orvosolható leghatékonyabban.
Emellett az állam a jogszabályi
feltételeknek való megfelelés esetén a megváltozott munkaképességű személyek
megmaradt, fejleszthető képességeire épülő foglalkoztatás központú
rehabilitációjának, társadalmi reintegrációjának, foglalkoztatásának
elősegítésére, továbbá a kieső jövedelem miatti keresetpótlás érdekében a
megváltozott munkaképességű személyek számára pénzbeli ellátást és szükség
esetén rehabilitációs szolgáltatást is nyújt a megváltozott munkaképességű személyek
ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény
értelmében. Megváltozott munkaképességű személyek ellátásaira (rokkantsági
ellátás, rehabilitációs ellátás) jogosult az, akinek az egészségi állapota a
rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 60 százalékos vagy kisebb
mértékű. Az egészségi állapot mértéke egyénenként, valamennyi
egészségkárosodást figyelembe véve kerül meghatározásra a komplex minősítésre
vonatkozó részletes szabályokról szóló 7/2012. (II. 14.) NEFMI rendelet
alapján. Általában megállapítható, hogy a szervhiánnyal élő, illetve
szervátültetett, másrészt az afáziával élő személyek részére állapotuk alapján
megállapítható a megváltozott munkaképességű személyek ellátása.
2.2. A szervhiánnyal élő panaszos
ügyében érkezett megkeresésével kapcsolatban az NRSZH
főigazgatója szintén utalt arra, hogy a szervhiánnyal élők a
megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények
módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény rendelkezései alapján rokkantsági
ellátásra szerezhetnek jogosultságot.
Fogyatékossági támogatásban a Fot-ban
meghatározottak részesülhetnek. Fogyatékosságon az egyén
képességeiben valamilyen károsodás miatt bekövetkező kedvezőtlen változást, az
alapvető tevékenységek akadályozottságát értjük, ezzel szemben a rokkantság a
társadalmi részvétel korlátozottságát jelenti.
Az esetek nagy számában az
akadályoztatás kiküszöbölhető segédeszközök használatával, vagy a környezet
megfelelő átalakításával. Magyarországon a fogyatékosságügyi politika
célkitűzései az esélyegyenlőség megteremtése jegyében fogalmazódtak meg. Ennek
egyik pillére a normalizáció elve, melynek célja, hogy a fogyatékos személyek
normális emberi életet éljenek, integrálódjanak a társadalomba. Az integráció
egyik alapfeltétele, hogy például akadálymentesítéssel, megfelelő közlekedési
eszközökkel segítsük közlekedésüket, átalakítsuk környezetüket.
A másrészről korszerű technikai eszközök
– például hallókészülékek, beszélő számítógépek – révén biztosítható a
fogyatékos személyek számára a kommunikáció és információhoz jutás lehetősége.
A társadalmi integrálódás érdekében orvosi, pszichológiai eszközök mellett
fizikai segédeszközök is igénybe vehető.
A hazai jogi szakirodalom az
érzékszervi, mozgásszervi, értelmi képességek akadályozottságát érti
fogyatékosság alatt. A jogszabályok a súlyos, egyéb eszközökkel nem javítható
akadályozottság meglétét emelik ki. Hallási és értelmi fogyatékosság esetén
külön feltétel, hogy a fogyatékosság már gyermekkorban kialakuljon, emiatt a társadalmi
integráció zavart szenved. A látás elvesztése és a súlyos mozgásszervi
fogyatékosság az életkortól függetlenül együtt jár az önálló életvitel nagyfokú
nehezítettségével. A beszédzavarral élő személyek esetében a kommunikáció
valóban akadályozott, azonban szinte minden esetben másodlagos károsodás, és
segédeszközzel vagy egyéb, megtanítható készséggel jól pótolható.
A belső szervek részleges hiánya –
például az egyik tüdő eltávolítása utáni állapot – a mindennapi életvitelt nem
akadályozza olyan mértékben, mint ahogyan az a fentebb felsorolt esetekben
megállapítható. Ezen állapot érzékszervi, mozgásszervi, illetve szellemi
képességek akadályozottságával nem jár, ezért nem sorolható a fent említett
fogyatékosságok közé.
A főigazgató véleménye szerint a tüdőfél
eltávolítása nem eredményez szervhiányt, ugyanígy páros szervek esetén –
például egyik vese eltávolítása – sem eredményez teljes szervhiányt. A súlyos
betegségben szenvedő személy egészségkárosodása és ápolásra való rászorultsága
miatt, I. csoportú rokkantnak minősül. A komplex minősítésre vonatkozó
részletes szabályokról szóló 7/2012. (II. 14.) NEFMI rendeletben meghatározott
új minősítési rendszer szerint ez E minősítési kategóriának feleltethető meg.
Az igénylőt ennek megfelelő pénzbeli ellátás illeti meg. Valamennyi E
kategóriába tartozó személy mások ápolására szorul, így amennyiben a fenti
példa besorolható lenne a fogyatékosság támogatásra jogosultak közé, valamennyi
esetben indokolt lehetne a súlyos fogyatékosság véleményezése és a fogyatékossági
támogatás folyósítása.
Álláspontja szerint a fogyatékossági
támogatás egy hátrány kompenzációját jelenti, azonban a fenti esetben a
rokkantsági ellátás kiegészítéseként funkcionálna.
2.3. Ezen tárgykört érintően is
álláspontja kifejtésére kértem az: FSZK ügyvezetőjét.
A Magyar Szervátültetettek Szövetsége
beadványához kapcsolódóan általános véleményként fogalmazta meg, hogy a 2007. évi XCII. törvény és a Fot. összehangolása elmaradt,
ezért a 2007. évi XCII. törvény szerint fogyatékos személynek tekinthető az
esetleírásban szereplő személy hosszan tartó fizikai károsodása miatt, amely
korlátozhatja az adott személy teljes, hatékony és másokkal egyenlő társadalmi
szerepvállalását. A Fot. értelmezése szerint azonban nem tartozik a fogyatékos
személyek körébe.
Utalt arra, hogy amennyiben helytálló az
az állítás, hogy egy nemzetközi egyezmény hazai jogszabályba való ültetése
magasabb rangú jogszabályként kezelendő, akkor nincs szükség a fogalom
kibővítésére, hiszen már beleértendő. Amennyiben az állítás hamis, akkor
rendezni kell a két jogszabály közötti ellentmondást.
A fogyatékossági támogatás jogosultsági
körébe tartozás kérdésében szintén utalt arra, hogy szakmai és pénzügyi
kérdések előzetes tisztázását követően lehetne javaslatot tenni a jogszabály megváltoztatásra.
Tény, hogy a fogyatékossággal élő
személyek – a felmérések által is alátámasztottan – túlnyomó többsége rossz
anyagi körülmények között, halmozott szociális hátrányok mellett él, ezért a
fogyatékossági támogatás életkörülményeik biztosításához szükséges.
A vizsgálat megállapításai
1. Hatáskör tekintetében
Az alapvető jogok biztosáról szóló 2011.
évi CXI. törvény (Ajbt.) 18. § (1) bekezdése alapján az alapvető jogok
biztosához bárki fordulhat, ha megítélése szerint valamely hatóság (a törvényi
felsorolás alapján ideértve a közszolgáltatást végző szerveket is) tevékenysége
vagy mulasztása a beadványt tevő személy alapvető jogát sérti vagy annak
közvetlen veszélyével jár, feltéve, hogy a rendelkezésre álló közigazgatási
jogorvoslati lehetőségeket – ide nem értve a közigazgatási határozat bírósági
felülvizsgálatát – már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva. Ezen túlmenően az 1. § (3) bekezdése az alapvető jogok biztosa
feladatává teszi, hogy tevékenysége során – különösen hivatalból indított
eljárások lefolytatásával – megkülönböztetett figyelmet fordítson a 2007. évi
XCII. törvénnyel kihirdetett, a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló
egyezmény végrehajtásának segítésére, védelmére és ellenőrzésére.
2. Az érintett alapvető
jogok tekintetében
Az alapvető jogok biztosa egy adott
társadalmi probléma mögött álló összefüggés-rendszer feltárása során autonóm,
objektív és neutrális módon, kizárólag alapjogi érvek felsorakoztatásával és
összevetésével tesz eleget mandátumának. Az ombudsmani intézmény megalakulása
óta az állampolgári jogok országgyűlési biztosa következetesen,
zsinórmértékként támaszkodott az Alkotmánybíróság alapvető jogállami
garanciákkal és az alapjogok tartalmával kapcsolatos elvi megállapításaira,
valamint – az ombudsmani jogvédelem speciális vonásainak megfelelően –
alkalmazta az alapjog-korlátozás alkotmányosságát megítélni hivatott egyes
alapjogi teszteket.
Magyarország Alaptörvényének és az
alapvető jogok biztosáról szóló 2011. évi CXI. törvény hatályba lépésével az
alapvető jogok biztosaként is követni kívánom a fenti gyakorlatot, így míg az
Alkotmánybíróság eltérő álláspontokat nem fogalmaz meg, eljárásom során
irányadónak tekintem a testület eddigi megállapításait. Mindezt alátámasztandó,
az Alkotmánybíróság maga a 22/2012. (V. 11.) AB határozatában arra mutatott rá,
hogy „az előző Alkotmány és az Alaptörvény egyes rendelkezései tartalmi
egyezősége esetén éppen nem a korábbi alkotmánybírósági döntésben megjelenő
jogelvek átvételét, hanem azok figyelmen kívül hagyását kell indokolni”.
1. 1. Az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerint Magyarország független demokratikus jogállam. Az Alkotmánybíróság
már működése első éveiben elvi éllel állapította meg, hogy a jogállam
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. Az
Alkotmánybíróság szerint a jogbiztonság az állam kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az egyes jogszabályok
is világosak, egyértelműek,
működésüket tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma címzettjei
számára.
Az irányadó alkotmánybírósági tézis
szerint a jogállamiság elvéből folyó követelmény a közhatalom, a közigazgatás
törvény alá rendeltsége: a közhatalommal rendelkező szervek a jog által megállapított működési rendben, a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott korlátok között fejtik ki tevékenységüket.8 A közigazgatás törvényessége akkor valósul
meg, ha jogilag szabályozott eljárási keretek között működik, a jogkorlátozásra
adott felhatalmazást pedig törvényi szinten pontosan kell meghatározni. Nem
hagyható figyelmen kívül továbbá, hogy a kiszámíthatóság – beleértve
az egységes jogalkalmazást – és az eljárási garanciák
biztosítása szorosan összekapcsolódik az egyes alanyi alapjogok, szabadságjogok
védelmével, mintegy kölcsönösen feltételezik egymást.
2. A nemzetközi joggal
összhangban történő értelmezés követelménye szerint az Alaptörvényt és a belső
jogszabályokat úgy kell értelmezni, hogy „a nemzetközi jog általánosan
elfogadott szabályai valóban érvényesüljenek9.
3. Az Alaptörvény II. cikke alapján az emberi méltóság sérthetetlen, minden embernek joga
van az élethez és az emberi méltósághoz. A korábban irányadó és az Alaptörvény
hatályba lépését követően is hivatkozási pontot jelentő alkotmánybírósági gyakorlat
az emberi méltósághoz való joggal kapcsolatosan arra hívja fel a figyelmet,
hogy a méltóság az emberi élettel eleve együttjáró minőség, amely oszthatatlan
és korlátozhatatlan, s ezért minden emberre nézve egyenlő.
Az egyenlő méltósághoz való jog az élethez
való joggal egységben azt biztosítja, hogy ne lehessen emberi életek értéke
között jogilag különbséget tenni. Emberi méltósága és élete mindenkinek
érinthetetlen, aki ember, függetlenül fizikai és szellemi fejlettségétől,
illetve állapotától, és attól is, hogy emberi lehetőségéből mennyit valósított
meg, és miért annyit.10
A méltósághoz való jognak részét képezi
az is, hogy minden embert másokkal egyenlő méltóságú személyként kell kezelni,
vagyis az egyes emberek és embercsoportok között tilos indokolatlan,
ésszerűtlen különbséget tenni.11
4. Az Alaptörvény XV. cikkének (2) bekezdése tartalmazza a diszkrimináció tilalmát, mely szerint Magyarország az
alapvető jogokat mindenkinek bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,
nem, fogyatékosság, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy
társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül biztosítja. Az Alaptörvény XV. Cikk (4) bekezdése továbbá
előírja, hogy Magyarország az esélyegyenlőség megvalósulását külön
intézkedésekkel segíti, a XV. cikk (5) bekezdése emellett külön is kiemeli,
hogy Magyarország külön intézkedésekkel védi a gyermekeket, a nőket, az
időseket és a fogyatékkal élőket.
A két évtizedes, töretlen, az
Alaptörvény fenti rendelkezése alapján továbbra is irányadónak tekinthető
alkotmánybírósági gyakorlat rögzíti, hogy a hátrányos megkülönböztetés
tilalma arra vonatkozik, hogy a jognak mindenkit egyenlőként,
egyenlő méltóságú személyként kell kezelnie, az egyéni szempontok azonos
mértékű figyelembevételével kell a jogosultságok és kedvezmények elosztásának
szempontjait meghatározni. A megkülönböztetés alkotmányossága tekintetében az
Alkotmánybíróság két mércét alkalmazott. Az alkotmányos alapjogok tekintetében
megvalósuló egyenlőtlen bánásmód esetén annak alkotmányossága az alapvető jogok
korlátozására irányadó szükségességi-arányossági teszt alapján ítélhető meg.
Bár az Alkotmány – ahogyan az Alaptörvény is – szövegszerűen csak az alapvető
jogok tekintetében tiltotta a hátrányos megkülönböztetést, az Alkotmánybíróság
szerint e tilalom, ha a megkülönböztetés sérti az emberi méltósághoz való
alapvető jogot, kiterjed az egész jogrendszerre.
Az egyenlő bánásmóddal és az
esélyegyenlőséggel összefüggésben érdemes arra is utalni, hogy az alapvető jogok
biztosa számára az ombudsmantörvény immár fontos célként fogalmazza meg a leginkább veszélyeztetett társadalmi csoportokhoz tartozó
személyek jogainak fokozott védelmét, ugyanakkor eddig az országgyűlési
biztosok – külön törvényi felhívás nélkül is – kiemelt figyelmet fordítottak az
ebbe a csoportba tartozók alapvető jogainak a védelmére. A töretlen ombudsmani
gyakorlat alapján nyilvánvalóan e személyi körbe tartoznak – különböző okok
miatt – a hajléktalanok, a fogyatékossággal élő személyek, az idősek, a betegek, ezen belül
pedig kiemelten a pszichiátriai betegek, a fogvatatottak, továbbá ide sorolhatóak a 18 év
alatti gyermekek, sőt a 18 év feletti fiatal felnőttek is.
A felsorolt egyes társadalmi csoportok
más és más okokból (például az egzisztenciális helyzetük, életkoruk, egészségi
vagy mentális állapotuk miatt) minősülhetnek veszélyeztetettnek, a közös pont
bennük az, hogy helyzetük miatt egyfelől kiszolgáltatottak valamennyi állami,
közhatalmi beavatkozással szemben. Másfelől esetükben súlyos és közvetlen
következményekkel járhat az is, ha az állam nem tesz eleget egyes alkotmányos
feladatainak, a speciális, rászorultakat segítő szabályozás és gyakorlat
kialakításával, fenntartásával kapcsolatos kötelezettségeit nem vagy nem
megfelelően látja el. Legyen szó ugyanakkor indokolatlan közhatalmi
beavatkozásról, vagy éppen állami feladat, kötelezettség elmulasztásáról, az
érintettek jog-, illetve érdekérvényesítő képessége minimális.
3. Nemzetközi kitekintés
A nemzetközi gyakorlat megismerése
céljából az ombudsmani hálózaton keresztül az alábbi kérdések tekintetében
kértem tájékoztatást:
1. Az Egyezmény
Preambulumának 1. cikke tartalmazza a fogyatékossággal élő személy
definícióját. Az országukban használt fogalom szerint milyen kritériumok alapján
minősülhet valaki fogyatékossággal élőnek? Mennyiben felel meg ez a
meghatározás az Egyezmény általi definíciónak?
2. A nemzeti jogi
szabályozásuk szerint a szervhiánnyal élők, illetve a szervátültetettek
fogyatékossággal élőnek minősülnek-e? Milyen indokok alapján döntöttek a
minősítés mellett/ellen?
3. A nemzeti jogi
szabályozásuk szerint az afáziás személyek fogyatékossággal élőnek
minősülnek-e? Milyen indokok alapján döntöttek a minősítés mellett/ellen?
Az alábbi országok jogvédő szervei
osztották meg gyakorlati ismereteiket a témával összefüggésben:
Norvégia
A norvég válaszlevél előzetesen utal
arra, hogy Norvégia várhatóan 2013 júniusában ratifikálja az ENSZ Egyezményt.
A hátrányos megkülönböztetés tilalmáról
és az egyenlő esélyekről szóló törvény nem határozza meg a fogyatékosság
fogalmát. A válasz utal a kormány által a törvényjavaslathoz készített
indokolásban leírt definícióra, mely szerint a fogyatékosság a természetes
személy olyan fizikai vagy szellemi állapotának meghatározása, melyben valamely
testrész vagy valamely testi funkció sérült vagy hiányzik. A
fogyatékosság egyes formái között nem lehet megkülönböztetést
tenni azok fennállásának időtartama vagy súlyossága szerint. (Hozzátéve,
hogy pl. a törött láb természetesen nem tartozik ebbe a kategóriába.) A
hátrányos megkülönböztetés tényének vizsgálatakor csupán az számít, hogy az
illetőt kifejezetten a fogyatékossága miatt érte diszkrimináció. Az említett
törvény által biztosított védelem mind a szervhiányos vagy szervátültetett,
mind az afáziával élők védelmére kiterjed, amennyiben ezen állapotuk miatt
részesültek kedvezőtlenebb bánásmódban. A norvég válaszlevélben mellékelten
megküldött törvény ugyanakkor nem tartalmaz külön utalást a szervhiányos,
szervátültetett vagy afáziával élő személyekre.
Finnország
A Fogyatékosok támogatásáról és
ellátásáról szóló törvény kimondja, hogy fogyatékossággal élő az a
személy, aki valamely fogyatékosság vagy betegség következtében hosszú távon különleges nehézségekbe ütközik a mindennapi életben
szokásos tevékenységek végzése során. A finn jogrendszer nem
kategorizál fogyatékossági típusokat betegségek vagy különböző testi
fogyatékosságok szerint. Finnország már aláírta, de még nem ratifikálta az ENSZ
Egyezményt.
A támogatásokat és ellátásokat az adott
személyek egyéni szükségleteitől függően biztosítják, nem a fogyatékosság
típusai alapján. Ennek megfelelően a fogyatékossággal élők egyetlen csoportja – köztük
a szervhiányos, szervátültetett vagy afáziával élő – sincs kizárva a
társadalombiztosítási önkormányzatok által nyújtott ellátások és támogatások
köréből. Példaként említi a fogyatékosok számára nyújtandó
tolmácsszolgáltatásról szóló törvényt, amely biztosítja ezt a szolgáltatást
minden siketnek, hallássérültnek, siket-és vaknak és olyan személynek, aki komoly
beszédzavarral küzd. Ennek költségeit a finn társadalombiztosítás fedezi. A
háttérszabályozásról szólva a levél hangsúlyozza, hogy a nemzeti szabályozás
fogyatékosokat érintő legfontosabb alapelvei az egyenlő bánásmódhoz, a
részvételhez és a kedvező bánásmódhoz való jog. A jogszabályok ennek
érvényesülését az élet valamennyi területén biztosítják (tolmácsolás és
fordítás, lakás átalakítás, személyes közreműködés, szállítási szolgáltatások,
rehabilitációs szolgáltatások és ellátások, otthonápolás, elhelyezés megfelelő
intézményekben, munkahely keresés és munkahely megőrzés elősegítése).
Portugália
A fogyatékosok védelméről,
rehabilitációjáról és esélyegyenlőségének elősegítéséről szóló törvény
definíciója szerint fogyatékos az a személy, aki
valamely testrész vagy testi funkció (veleszületett) hiánya vagy utólagos
elvesztése következtében korlátozottan vagy nagy nehézségek árán tud másokkal
egyenlő módon részt venni a mindennapi életben.
Ugyanakkor a portugál szabályozás a
fogyatékosság eltérő kategóriáit alakította ki a cselekvőképesség
korlátozottságának mértékétől függően. Ezek változhatnak attól függően, hogy a
fogyatékosság megállapítását milyen célból kérték (pl. szociális támogatások
igénybevételéhez, állandó parkolóhely biztosításához vagy adókedvezmény
érvényesítéséhez). Jelenleg a munkavégzés során vagy betegség miatt
bekövetkezett fogyatékossági fajták nemzeti listája tartalmazza az egyes
kategóriákat. A portugál ombudsman a közelmúltban, saját
hatáskörben tartott vizsgálat eredményeképpen megállapította, hogy a
fogyatékossági kategóriák ilyen módon történő szabályozása nem teszi lehetővé a
fogyatékos személyek egyéni igények szerint történő ellátását illetve az egyes
támogatások ennek megfelelő biztosítását. Folyamatban van az új
kritériumlista összeállítása.
Szlovákia
A szlovák diszkrimináció-elleni
szabályozás nem tartalmazza a fogyatékosság általános definícióját. A
diszkriminációval szembeni védelemről és az egyenlő esélyekről szóló törvény az
alábbiakat mondja ki: tilos a hátrányos megkülönböztetés nemre, vallásra vagy
meggyőződésre, faji, nemzeti vagy etnikai hovatartozásra, fogyatékosságra,
korra vagy szexuális beállítottságra, családi állapotra, színre, nyelvre,
politikai vagy egyéb véleményre, etnikai vagy társadalmi származásra, tulajdonra
vagy más státuszra való hivatkozással.
A társadalombiztosítási szabályok körében
a súlyosan fogyatékos személyek részére nyújtható pénzbeli támogatásokról szóló
törvény szerint súlyos fogyatékosság akkor állapítható meg, ha az
egészségkárosodás legalább 50%-os. Az egészségkárosodás alatt értendő valamely
fizikai, érzékelési vagy mentális képesség hiánya vagy fogyatékossága,
amennyiben az adott állapot legalább 12 hónapig fennáll. Az
egészségkárosodás mértékét orvosi vizsgálatot követően állapítják meg. A levél
utal arra, hogy a szervhiányos, szervátültetett és afáziával élő személyek is
csak abban az esetben lesznek jogosultak a fogyatékosok részére megállapítható
támogatásokra, amennyiben az ebből adódó egészségkárosodásuk legalább 50%-os.
Bulgária
Bulgária 2012 februárjában ratifikálta a
Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ Egyezményt. A kormány és a
civil szervezetek szakértőinek részvételével jelenleg zajlik a hazai
jogszabályok Egyezménnyel történő összehangolása.
A bolgár fogyatékos-ügyi szabályozás
alapja a fogyatékos személyek integrációjáról rendelkező törvény, valamint az
orvosszakértő által végzendő állapotfelmérést szabályozó rendelet. Várhatóan
ezeket is módosítani kell, elsősorban a pszichoszociális és értelmi fogyatékos
személyekre valamint ezek gyámságára vonatkozóan.
A fogyatékosok integrációjáról szóló
törvény értelmében fogyatékosság minden, az egyén anatómiai és fiziológiai
felépítésében vagy mentális egészségében fennálló hiány vagy zavar. Teljesen és
maradandóan cselekvőképtelen az a személy, aki anatómiai, fiziológiai vagy
intellektuális fogyatékosságából adódóan teljesen és maradandó jelleggel
akadályozva van abban, hogy úgy és azt cselekedjen, ahogy és amit egy
egészséges személy tehet, és akinél az orvosszakértői felmérést végző testület
legalább 50%-os mértékű munkaképesség csökkenést vagy fogyatékosságot
állapított meg.
A válaszlevél a továbbiakban utal arra,
hogy az ENSZ emberi jogi főbiztosa által közzétett, a hivatkozott Egyezmény
monitoringjáról szóló kiadvány szerint az Egyezmény nem tartalmaz a
fogyatékosságra vonatkozóan egy általános, szigorúan értelmezendő definíciót,
inkább csak iránymutatást ad annak meghatározásához. Nem zárja ki ugyanakkor a
nemzeti jogokban történő meghatározás lehetőségét olyan esetekben, amikor arra
kifejezetten szükség van (pl. a foglalkoztatás vagy a társadalombiztosítás
területén).
A bolgár jog szerint a fogyatékosság két
felmérés/vizsgálat együttes eredményeként állapítható meg: orvosszakértői és
társadalmi. Az orvosszakértői állapotfelmérésre a fent említett rendeletben
előírtaknak megfelelően kerül sor, a munkaképesség csökkenés mértékének és a
fogyatékosság formájának megállapításával. Ennek alapján lesznek jogosultak a
különböző ellátásokra illetve támogatásokra. A rendelet az afázia öt különböző
mértékét határozza meg, a szervhiányosságról azonban nem szól. A
szervátültetettekről három vonatkozásban szól a rendelet: májátültetésen
átesett, csontvelő átültetésen átesett és a veseátültetésen átesett személyek.
4. Az ügy érdemét érintő
megállapításaim
Amint azt korábbi vizsgálataim során
mindig, most is szem előtt tartottam azt az – ombudsmani típusú jogvédelem
szempontjából is releváns – általános érvényű alkotmánybírósági megállapítást,
miszerint a tudományos igazságok kérdésében állást foglalni csak maga a
tudomány lehet kompetens,12 a tudományos igazságok,
szakkérdések eldöntésére a tudomány és nem a jogvédelem képviselői hivatottak.
Így abban a kérdésben állást foglalni, hogy az afáziával és szervhiánnyal élő,
illetve szervátültetett emberek fogyatékossággal élő személlyé minősíthetők-e,
nem áll módomban.
Az ENSZ Egyezmény, és az ahhoz
kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv 2007. évi ratifikálásával Magyarország is
kötelezettséget vállalt az Egyezményben foglaltak megtartására.
Az Alaptörvény Q) cikk (2) és (3) bekezdése arról rendelkezik,
hogy Magyarország nemzetközi jogi kötelezettségeinek teljesítése érdekében
biztosítja a nemzetközi jog és a magyar jog összhangját. Magyarország elfogadja
a nemzetközi jog általánosan elismert szabályait. A nemzetközi jog más forrásai
jogszabályban történő kihirdetésükkel válnak a magyar jogrendszer részévé.
Miután Magyarország ratifikálta az ENSZ Egyezményt, elkötelezte magát az abban
foglaltak végrehajtása mellett.
A kormány az elmúlt évben elfogadta a
1056/2012. számú határozatát, az új Országos Fogyatékosügyi Program
végrehajtásának 2012-2013. évekre vonatkozó intézkedési tervéről, amelyet az
OFT a legutóbbi ülésén véleményezett. Ez az intézkedési terv két vonatkozásban
is nevesítetten tartalmazza a Fot. módosításának szükségességét, így a
fogyatékossággal élő személy definíciójának az ENSZ Egyezmény
fogalom-meghatározásához való igazítását is, mely előkészítésének határidejét
2012. szeptember 30-ban jelölte meg.
Értesüléseim szerint a programban
foglaltak végrehajtása megkezdődött, a fogyatékossági fogalom felülvizsgálatát
a szaktárca megkezdte. Ugyanakkor szükségesnek tartom a panaszbeadványokban
felvetettek és az ombudsmani jogvédő feladatom során tudomásomra jutott
álláspontokat az érintettek elé tárni. Ahogyan arra korábbi jelentéseimben13 is rámutattam, problémát jelent, hogy a
hazai jogrendszerben nem létezik egységes definíció a
„fogyatékossággal élő személy” meghatározására, a fogalmak sokfélesége az egyes jog- és
szakterületek különbözőségéből fakad.
Mindezekre tekintettel vizsgálatomat
kiterjesztettem a hazai joggyakorlatban használatos fogyatékossági fogalom
felülvizsgálatára, tekintettel arra, hogy mindkét panasz alapproblémája a hazai
joggyakorlatban alkalmazott fogyatékossági kör ENSZ Egyezménytől eltérő,
szűkebb értelmezéséből fakad.
A fogyatékosság-fogalom egységességének
hiányát érdemben érintő előzményi ügyek
Az ombudsmani vizsgálatok a társadalmi
szerepvállalás két jelentős területét, úgymint a
felsőoktatás és a munkavállalás tárgykörét is érintették. Az AJB-2990/2012. számú ombudsmani vizsgálat során az
ELTE rektora is utalt arra, hogy a fogyatékos hallgatókkal kapcsolatos hazai
jogszabályi környezet és annak alkalmazása eltér az ENSZ Egyezménytől, mivel
2006 óta bővült a fogyatékosság Egyezmény szerinti fogalma, az Egyezmény e
körbe tartozónak tekinti a pszicho-szociális fogyatékosságot is. Ugyanakkor a
pszicho-szociális fogyatékossággal élő emberek Magyarországon nem jutnak
kedvezményekhez, mivel idehaza a jogszabályok a fogyatékosság fogalmát
szűkebben szabályozzák.
A rektor válaszában kiemelte, hogy
elsőként annak tisztázása szükséges, ki tekinthető fogyatékossággal élő hallgatónak. A kiinduló pontot az
ENSZ Egyezmény 1. cikke jelenti, amely értelmében fogyatékossággal élő személy minden olyan személy,
aki hosszan tartó fizikai, értelmi, szellemi vagy érzékszervi károsodással él,
amely számos egyéb akadállyal együtt korlátozhatja az adott személy teljes,
hatékony és másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalását.
A Fot. 4. § a) pontja értelmében fogyatékos személy: az, aki érzékszervi – így különösen
látás-, hallásszervi, mozgásszervi, értelmi képességeit jelentős mértékben vagy
egyáltalán nem birtokolja, illetőleg a kommunikációjában számottevően
korlátozott, és ez számára tartós hátrányt jelent a társadalmi életben való
aktív részvétel során.
Az alanyi kört mind az új nemzeti
felsőoktatásról szóló törvény, mind a régi felsőoktatási törvény (Ftv.)14 azonos szövegezéssel az alábbiak szerint
határozza meg: fogyatékossággal élő hallgató
(jelentkező) az a hallgató (jelentkező), aki testi, érzékszervi,
beszédfogyatékos, autista, megismerés és viselkedés fejlődési rendellenességű.
Összevetve a fenti jogszabályi
rendelkezéseket, a fogyatékos, illetve a fogyatékossággal élő személy
megjelölése és a fogalom által lefedett személyi kör – különösen az Egyezmény
és a Fot. szabályait figyelembe véve – nem egységes, ugyanígy a régi és az új
Ftv. fogalomhasználata is eltér az Egyezmény által használt definíciótól,
hiszen az sokkal szélesebb körben határozza meg az e csoportba tartozhatók
körét. Ebből következően az Ftv. taxatív felsorolása nem nevesíti a
psziho-szociális fogyatékossággal élőket, mely a jogállamiság elvéből fakadó
jogbiztonság, valamint az esélyegyenlőség biztosításának követelményébe ütközik
és egyben a művelődéshez való joggal összefüggő visszásságot okoz.
Az AJB-3330/2010. számú ombudsmani
jelentés hangsúlyozta azt is, hogy az Egyezmény hitelesnek
számító angol szövegében a fogyatékosság definíciója nem egy kizáró meghatározás,
hanem explikatív felsorolás arról, hogy a fogyatékosságot milyen típusú
károsodások okozhatják. Az angol szöveg fizikai, mentális és értelmi
fogyatékosságot említ, amelynek a magyar fordítás nem felel meg. A mentális
fogyatékosság angol megfelelőjét azon személyekre alkalmazzák, akik
pszichiátriai betegsége olyan mértékű, hogy számottevően befolyásolja a főbb
életfunkcióikat, tevékenységeket is. (ilyen pl. a gondolkodás, kommunikáció,
alvás vagy tanulás). A magyarban a mentális fogyatékosság kifejezés használata
ettől különböző tartalommal jelent meg, általában az értelmi fogyatékosság
megfelelőjeként volt használatos. Az angol mental disability/impairment magyar
megfelelőjeként a szakirodalom vagy a „pszichiátria beteg” vagy a
„pszicho-szociális” fogyatékosság kifejezést alkalmazza. Így a jogszabályok
fogyatékos személyek számára biztosított jogai, többletvédelme sem terjed ki a
pszicho-szociális fogyatékossággal élőkre. A Fot. nem felel meg az Egyezménynek
sem abból a szempontból, hogy egy zárt felsorolással határozza meg a
fogyatékosság fogalmát, sem abból a szempontból, hogy egy fordítási megoldás
nem képezi le az Egyezményben megjelenített csoportokat.15
Ezen túlmenően az AJB-2618/2012. számú jelentésemben szintén
felhívtam a figyelmet arra, hogy a „megváltozott munkaképességű személy”
fogalomkör túl tág, és több homogén csoportot foglal magában, úgy, mint az
egészségkárosodottak és a fogyatékossággal élőkét. Véleményem szerint az egyes
csoportokon belül is jelentős eltérések lehetnek az egészségkárosodás, illetve
a fogyatékosság mértékét illetően. Ebből az következik, hogy az
egészségkárosodott és a fogyatékossággal élő személyek életminősége, a
környezetükhöz való alkalmazkodási képessége, foglalkoztathatóságuk mértéke
széles skálán mozog, így a munka világába való hosszú távon eredményes
beilleszkedésük csak egy sokkal differenciáltabb és célcsoport-specifikusabb
módszertanon alapuló foglalkoztatási és támogatási rendszerben biztosítható.
A fogalomhiány jelentősége
Az ombudsmani jelentéseken túl a
Fogyatékosügyi Magyar Civil Caucus ENSZ Egyezményről készített Párhuzamos
Jelentésében kifejtettek is megerősítik a megkeresésre beérkezett válaszokban
foglaltakat. A Jelentés hangsúlyozza, hogy a magyar jogszabályi környezetben a
fogyatékosság, illetve a fogyatékossággal élő ember egységes meghatározása
hiányzik. Különböző jogszabályok eltérő definíciókat alkalmaznak. A Fot-ban
használt definíció a Jelentésben foglaltak szerint több szempontból nem felel
meg az Egyezmény rendelkezéseinek:
1. taxatív felsorolást
ad, ellentétben az Egyezménnyel, amelyik példálózó felsorolással él, megfelelve
a fogyatékosság fejlődésben lévő értelmezésének,
2. a magyar jogszabály
alapján nem minősülnek fogyatékossággal élő személyeknek a (tartós) mentális
károsodással élő pszichiátriai betegek,
3. a Fot. a fogyatékosság
medikális modelljét veszi alapul, amennyiben a fogyatékosság és a társadalmi
részvétel hátrányosságát a személy hiányzó képességeiben gyökerezteti,
4. küszöbfeltételt ír
elő, amennyiben a képességhiánynak jelentős mértékűnek, vagy teljesnek kell
lennie, ahhoz, hogy a törvény hatálya alá essen. Az egyezmény ilyen küszöböt
nem ismer, a non-diszkrimináció tekintetében nem tesz különbséget az „enyhe” és
„súlyos” fogyatékosságok között.
Az Egyezmény preambulumában foglaltak
szerint a részes államok elismerik, hogy a fogyatékosság egy változó fogalom, továbbá, hogy a fogyatékosság a
fogyatékossággal élő személyek és az attitűdbeli, illetve a környezeti
akadályok kölcsönhatásának következménye, amely gátolja őket a társadalomban
való teljes és hatékony, másokkal azonos alapon történő részvételben. Épp ezért
a társadalmi integráció előmozdítása érdekében elsődlegesen annak van
jelentősége, hogy a fogalom meghatározás követni tudja a felmerülő igényeket,
változásokat és ennek érdekében a jogalkotó köteles megteremteni a feltételeket
a felülvizsgálat megfelelő szakmai lefolytatásához.
Az NRSZH állásfoglalása szerint alapvető
probléma, hogy mindezidáig nem történt előzetesen felmérés arra vonatkozóan,
hogy az afáziával élők esetében hány ellátandó személyt érint, ahogyan az sem
került megállapításra, hogy milyen objektív vizsgálati módszerekkel végezhető
el az afáziával élők orvosszakmai értékelése.
Ahogyan arra a fentebb ismertetett
válaszok is kitértek, a Fot. a fogyatékosság fogalmát szűkebben értelmezi az
Egyezmény szövegénél. A magyar fogyatékosügyi szabályozás a képességek hiánya alapján differenciál, és így
tesz különbséget a látás-, hallás-, mozgássérült, autista, értelmi vagy
halmozottan fogyatékos személyek között. Az ENSZ Egyezmény ezzel szemben a társadalmi szerepvállalás korlátozottságát emeli
ki és ez alapján határozza meg a fogyatékossággal élő személy fogalmát.
Egyetértek a minisztérium által
kifejtettekkel abban, hogy a társadalmi integráció nem kizárólag támogatások
útján valósítható meg, hanem nagyrészt az akadálymentes környezet, az egyenlő
esélyű hozzáférés kialakítása jelentheti, amelyben a fogyatékossággal élő
emberek az állapotukból fakadó hátrányaik ellenére is képesek valós társadalmi
szükségleteik, igényeik alapján a különböző szolgáltatásokhoz hozzáférni.
Ugyanakkor az is tény, hogy az
akadálymentesítésre, az egyenlő esélyű hozzáférésre vonatkozó joganyagokban
szereplő határidők nagy része már – többszöri halasztás után, számottevő eredmény
megvalósítása nélkül – lejárt. (Például az állami, önkormányzati közhasználatú
létesítmények akadálymentesítésének határideje 2010. december 31. volt, a Fot.
29.§ a szerint a közlekedési rendszereknek, tömegközlekedési eszközöknek,
utasforgalmi létesítményeknek, jelző- és tájékoztató berendezéseknek legkésőbb
2010. január 1-jéig kellett akadálymentesnek lenniük. A közszolgáltatást nyújtó
szervezetek akadálymentesítési határideje majd 2013. december 31-én jár le.)
Kiemelten fontos, hogy a jogszabályi környezet megfelelő megalkotásán túl, a
jogok érvényesítését biztosító egységes, egyenlő eséllyel
hozzáférhető intézmény és szolgáltatási rendszer kialakítása
biztosítja, hogy a jogszabályok ne csupán kiüresedett, hanem valódi tartalommal
bíró, az érintettek számára valóban megvalósuló egyenlő esélyt nyújtson.
Az Alkotmánybíróság 40/2012. számú
határozatában szintén rögzíti, hogy az Alaptörvény XV. cikk (5) bekezdése
kifejezetten nevesíti a fogyatékossággal élőket, a XV. cikk (2) bekezdése pedig
tiltja a fogyatékosság szerinti hátrányos megkülönböztetést. A testület utal
arra, hogy a különböző jogágak különböző fogyatékosság-fogalommal dolgoznak. A
fogyatékos személyeket a társadalombiztosítási jog sokáig „rokkantnak” nevezte,
de aztán átvette a munkajogban korábban is jellemző „csökkent/megváltozott
munkaképességű munkavállaló” megjelölést. Az egyenlő bánásmódról és az
esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény a „fogyatékosság”
és a „fogyatékkal élő” kifejezéseket használja, anélkül, hogy azokat
definiálná.
A Fot. jogi definíciója figyelembe veszi
a személyek bizonyosfajta egészségügyi fogyatkozását, és az ennek következtében
kialakuló szociális hátrányt, valamint az állapot tartósságát. Mégsem kellően
inkluzív, mert nincs tekintettel azokra a személyekre, akiknek valamilyen más
típusú tartós egészségkárosodás (például cukorbetegség) miatt volna szükségük a
különös alkotmányos védelemre. Az Alkotmánybíróság ezért az Alaptörvény
értelmezésekor azt a fogalom-meghatározást vette alapul, amelyet az ENSZ
keretében létrejött, a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény
és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 2007. évi
XCII. törvény alkalmaz. Az egyezmény 1. cikke szerint „fogyatékossággal élő személy minden olyan személy, aki hosszan
tartó fizikai, értelmi, szellemi vagy érzékszervi károsodással él, amely számos
egyéb akadállyal együtt korlátozhatja az adott személy teljes, hatékony és
másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalását”. Ez a definíció
magában foglalja azt az esetet, amikor a személy fogyatékos állapota
veleszületett, és azt is, amikor az egészségkárosodás az idő előrehaladtával
vagy például baleset miatt következik be. Az Alaptörvény XV. cikk (5) bekezdése
tehát, amikor fogyatékkal élőket említ, e személyi kör számára követel az
esélyegyenlőséget támogató intézkedéseket.
Álláspontom szerint az Egyezményhez
történő igazítás alapvető és elvi kiinduló feltétel, mely Magyarország
nemzetközi jogi kötelezettségéből is fakad. A támogatási rendszer kialakítása
csak ezt követően és ennek figyelembevételével, ennek keretei között történhet,
mely során a jogalkotónak kiterjedt, több szempontú szakmai egyeztetéseken
alapuló mérlegelési lehetősége van, ám a társadalmi részvételhez szükséges
kiegyenlítés – mint fő szempont – figyelembevétele miatt bizonyos csoportok
(mint a panaszokban is jelzett az afáziával és szervhiánnyal élők) elvi
kizárása ellentétes az alkotmányos követelményekkel.
Mindebből következően megállapítom, hogy a jelenleg hatályos jogszabályi környezet
nem felel meg a 2007. évi XCII. törvénnyel kihirdetett, a Fogyatékossággal élő
személyek jogairól szóló ENSZ Egyezményben rögzített jogelvi és fogalom
meghatározásnak, a hazai fogyatékos fogalom és az Egyezmény fogyatékos
fogalmának jogszabályi összehangolása elmaradt, e mulasztás pedig a
jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság és az esélyegyenlőség biztosításának
követelményével összefüggő visszásságot idéz elő és tart fenn az érintettek
vonatkozásában.
Intézkedéseim
A vizsgálatom során feltárt alapjoggal
összefüggő visszásságok orvoslása és jövőbeni megelőzése érdekében az Ajbt. 37.
§ alapján felkérem az emberi erőforrások miniszterét,
hogy az Egyezménynek történő megfelelés érdekében kezdeményezze a fogyatékos
személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI.
törvény (Fot.) módosítását, majd ezt követően a támogatási rendszer
felülvizsgálatát, melynek során fordítson kiemelt figyelmet a jelentésemben
foglalt megállapításokra.
Budapest, 2013. február
Prof. Dr. Szabó Máté sk.
Melléklet: Lábjegyzet
1 Vö. Ajbt.1.§ (3)
bek.
2 A vizsgálat
megindításakor: Nemzeti Erőforrás Minisztérium
3 Magyarországon
kihirdette a 2007. évi XCII. törvény
4 A súlyos
fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági
támogatás folyósításának szabályairól szóló 141/2000. (VIII. 9.)
kormányrendelet
5 Az 1998. évi
XXVI. törvény 4. § a) pontja
alkalmazásában fogyatékos személy az, aki érzékszervi – így különösen látás-,
hallásszervi, mozgásszervi, értelmi képességeit jelentős mértékben vagy
egyáltalán nem birtokolja, illetőleg a kommunikációjában számottevően
korlátozott, és ez számára tartós hátrányt jelent a társadalmi életben való
aktív részvétel során.
6 E jogszabály
vonatkozásában fogyatékossággal élő személy minden olyan személy, aki hosszan
tartó fizikai, értelmi, szellemi vagy érzékszervi károsodással él, amely számos
egyéb akadállyal együtt korlátozhatja az adott személy teljes, hatékony és
másokkal egyenlő társadalmi szerepvállalását.
7 A fogyatékossági
támogatás havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
65%-a (2013-ben 18.525 Ft) a látási fogyatékos, a hallási fogyatékos, az
értelmi fogyatékos, az autista és a mozgásszervi fogyatékos személyek esetében;
80%-a (2013-ben 22.800 Ft) a halmozottan fogyatékos, valamint a fogyatékosság
olyan esetében, amikor a súlyosan fogyatékos személynek az önkiszolgálási
képessége teljesen hiányzik.
8 56/1991. (XI.
8.) AB határozat
9 53/1993. (X.
13.) AB határozat
10 64/1991. (XII.
17.) AB határozat
11 Halmai Gábor és
Tóth Gábor Attila (szerk.): i. m. 269. o., Sári János: Alapjogok, Alkotmánytan
II. Osiris Kiadó, Budapest 2004. 94. o. és Drinóczi Tímea (szerk.): i. m. 58.
o.
12 34/1994. (VI.
24.) AB határozat, ABH 1994, 177, 182.
13 AJB-3330/2010.,
AJB-2618/2012., AJB-2990/2012. számú jelentések
14 Régi Ftv. 147. §
8. pont, új Ftv. 108. § 6. pont
15 Központ a
Mentális Sérültek Jogaiért Alapítvány (MDAC) tanulmánya a pszicho-szociális
fogyatékossággal élő személyek jogairól a „Fogyatékossággal élő személyek
jogairól szól
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése